WITAMINA D3 - dlaczego warto przyjmować

Witamina D3 odgrywa niezmiernie istotną rolę w ciąży  - ponieważ reguluje transkrypcję genów  oraz rozwoju naczyń krwionośnych podczas podczas procesu zagnieżdżenia zarodka a jamie macicy. Zauważono  związek pomiędzy niedoborem  witaminy D3 u ciężarnej, a występowaniem powikłań ciąży oraz zaburzeniami rozwoju płodu.

Zwraca się również uwagę na związek pomiędzy odpowiednim stężeniem witaminy D w okresie płodowym  i wczesnego dzieciństwa, a długofalowym programowaniem zdrowia człowieka.

Kobiety ciężarne przyjmujące codziennie preparaty witaminy D mają istotnie wyższe stężenie tej witaminy w osoczu w stosunku do osób nieprzyjmujących tejże.

Suplementacja witaminą D zmniejsza ryzyko wystąpienia stanu przedrzucawkowego oraz porodu przedwczesnego.

Obecnie suplementowanie witaminą D uważane jest za bezpieczną profilaktykę powikłań ciąży oraz okresu noworodkowego.

Uważa się, że niedobór tej witaminy może stanowić czynnik ryzyka rozwoju endometriozy, mięśniaków macicy czy też zespołu policystycznych jajników, niepłodności oraz obniżenia rezerwy jajnikowej. Zgodnie z wytycznymi  dla Europy Środkowej z 2013 r. rekomenduje się suplementowanie witaminą D3 w populacji zdrowych kobiet w wieku rozrodczym w dawkach 800-2000j.m. od września do kwietnia - lub przez cały rok, jeśli w okresie letnim nie ma zapewnionej odpowiedniej skórnej syntezy.  U kobiet podczas ciąży zaleca się dawki 1500-2000 j.m.

Badanie epidemiologiczne w Polsce donoszą, że blisko 70% badanych charakteryzuje się niedoborem witaminy D3. Może to mieć szczególne znaczenie w rozrodczym okresie życia kobiety.

Witamina D, zwana także witaminą słońca, to jeden z najważniejszych składników, których potrzebuje nasz organizm. Jej niedobór objawia się m.in. większą podatnością na różne infekcje. Wit. D zwiększa produkcję przeciwciał i substancji o charakterze bakteriobójczym

Badania mówią o tym, że osoby, które mają prawidłowy poziom tej witaminy chorują o 50 proc. rzadziej niż ci, którzy cierpią na jej niedobory. Witamina D działa antydepresyjnie, wzmacnia układ kostno-stawowy i mięśnie. W przypadku jej zbyt niskiego poziomu mogą pojawić się stany zapalne skóry, spojówek, a nawet bóle mięśniowe.

Niedobór witaminy D w organizmie ciężarnej może zwiększać ryzyko ADHD u dziecka – wynika z pierwszego, prowadzonego na dużą skalę badania na ten temat.

Prawidłowy poziom witaminy D u osoby dorosłej powinien wynosić 30-80 ng/ml, a w przypadku dzieci 20-60 ng/ml1.

Niedobory witaminy D mogą zwiększać podatność na wirusy