NIEPŁODNOŚĆ - co to jest

Dlaczego mamy problemy z zajściem w ciążę?

Zajście w ciążę zależy zarówno od kobiety, jak i mężczyzny. Para może nie być zdolna do zajścia w ciążę z powodu problemów leżących po stronie kobiety, mężczyzny lub obojga.

Kiedy para ma problemy z zajściem w ciążę, lekarze wykonują zwykle badania u obojga partnerów, próbując ustalić przyczynę. Jednak nawet dysponując metodami diagnostycznymi, lekarze nie mogą czasem ustalić przyczyny, z powodu której pary mają problemy z płodnością.

Kiedy powinniśmy skonsultować się z lekarzem?

Większość lekarzy zaleca rozpoczęcie diagnostyki u par, które nie mogą zajść ciążę i współżyją przez ponad rok, nie stosując antykoncepcji. Badania wykonywane są wcześniej u kobiet po 35. roku życia oraz u kobiet, u których miesiączki nie są regularne.

Jakie badania wykonywane są u mężczyzn?

Podstawowym badaniem oceniającym płodność mężczyzn jest badanie nasienia. Nasienie oddaje się na drodze masturbacji po 2-5 dniach abstynencji płciowej.

Dodatkowe badania mogą obejmować :
Badania krwi – można dzięki nim sprawdzić poziom męskich hormonów. Ich nieprawidłowe

stężenia mogą wskazywać na nieprawidłowości nasienia. Inne badania krwi mogą również

określić, czy występują u Ciebie uwarunkowania genetyczne utrudniające zapłodnienie. Ultrasonogra ę jąder i prostaty – badanie obrazowe oceniające budowę układu

rozrodczego mężczyzny. Pozwala ono ocenić wielkość i strukturę jąder oraz rozpoznać na przykład żylaki powrózka nasiennego – poszerzenia żył w worku mosznowym, które mogą odpowiadać za gorszą jakość nasienia.

Badanie moczu – pozwala sprawdzić, czy nasienie nie porusza się w niewłaściwym kierunku i podczas współżycia nie cofa się do pęcherza moczowego zamiast uchodzić na zewnątrz.

Biopsja jąder lub najądrzy – może zostać przeprowadzona, jeśli badanie nasienia wykazało, że nie zawiera ono plemników lub zawiera jedynie niewielką ich liczbę. Podczas biopsji lekarz pobiera niewielką próbkę tkanki z wnętrza jądra. Następnie analizuje ją pod mikroskopem, aby sprawdzić obecność plemników.

Jakie badania wykonywane są u kobiet?

Lekarz zada pytania o stan zdrowia, miesiączki oraz historię współżycia, jak również przeprowadzi badanie ginekologiczne i badanie USG.

Kobietom zwykle zleca się przynajmniej jedno z poniższych badań:
Badania krwi – wykonuje się je, aby sprawdzić poziom żeńskich hormonów. Ich

nieprawidłowe stężenia mogą być przyczyną problemów z zajściem w ciążę.
Testy owulacyjne – aby sprawdzić, czy kobieta owuluje można wykorzystać różne testy.

Owulacja to moment, w którym komórka jajowa jest uwalniana z jajnika do jajowodu.

Proces ten musi nastąpić, aby kobieta mogła zajść w ciążę.
Badania dotyczące macicy i jajowodów –badania te opisano poniżej. Problemy

z jajowodami i macicą mogą utrudniać zajście w ciążę. Niektóre kobiety posiadają, na przykład, nietypowo ukształtowaną macicę lub mogą mieć niedrożne jajowody jako powikłanie infekcji lub operacji.

Jakie badania umożliwiają sprawdzenie macicy i jajowodów?

Lekarze mogą wykonać różnorodne badania z zamiarem wykrycia problemów dotyczących macicy i jajowodów, m.in.:

Badanie drożności jajowodów – wykonuje się je poprzez podanie specjalnego płynu nazywanego kontrastem do szyjki macicy. Możliwe jest to po założeniu wziernika do pochwy i wprowadzenia specjalnego cewnika do szyjki macicy. Można je wykonywać w warunkach szpitalnych lub w gabinecie ginekologicznym.

Badania polegające na oglądaniu wnętrza ciała – laparoskopia lub histeroskopia. Laparoskopia polega na wprowadzeniu kamery do wnętrza jamy brzusznej poprzez niewielkie nacięcie pod pępkiem. Histeroskopia polega na wprowadzeniu kamery do wnętrza macicy przez szyjkę macicy (co nie wymaga żadnego nacięcia). Badanie takie zazwyczaj wykonuje się w warunkach szpitalnych.

Co dzieje się po przeprowadzeniu badań?

Wyniki przeprowadzonych badań mogą wskazać przyczynę problemów z zajściem w ciążę, na przykład poprzez zidenty kowanie tzw. czynnika męskiego niepłodności lub czynnika żeńskiego. Około 40% par ma kłopoty z uzyskaniem ciąży z powodu czynnika męskiego, 40% z powodu czynnika żeńskiego. U 10-20% par nie udaje się jednak ustalić przyczyny niepłodności.

Wyniki przeprowadzonych badań powinny zostać omówione podczas konsultacji z lekarzem prowadzącym.

Co jeszcze możemy zrobić?

Staranie się o dziecko może być dla par bardzo trudne. Mogą pojawiać się stany przygnębienia, zmartwienie, złość lub poczucie winy. Ważne jest, aby szukać pomocy
w związku z tymi uczuciami. Pomocne może być nauczenie się metod relaksacji lub skorzystanie z profesjonalnego wsparcia psychologicznego.