HORMONALNA TERAPIA MENOPAUZY- Fakty i mity

Jaki jest cel hormonalnej terapii menopauzalnej (HTM).

Nadrzędnym celem HT jest poprawa jakości życia kobiet poprzez łagodzenie i/lub eliminację objawów menopauzalnych – oraz profilaktykę odległych następstw niedoboru estrogenów.

HTM jest indywidulanym wyborem w aspekcie poprawy jakości życia i priorytetów zdrowotnych - a decyzja o jej wdrożeniu uwzględnia stan zdrowia kobiety, jej priorytety, określone dla niej korzyści, czynniki ryzyka i potencjalne zagrożenia.

Jakie są wskazania do zastosowania HTM

1.     Objawy menopauzalne – odczuwalne przez większość kobiet – takiej jak uderzenie gorąca, poty - czyli tzw.  objawy wasomotoryczne zwłaszcza te o umiarkowanym i dużym nasileniu.

2.     Objawy tzw. pomenopauzalnego zespołu urogenitalnego objawiające się suchością pochwy, bolesnym, częstym oddawaniem moczu, parcia naglące na mocz, nawracające stany zapalne pochwy i pęcherza moczowego.

3.     Przedwczesna menopauza

4.     Osteoporoza – zapobieganie i leczenie – zwłaszcza u kobiet do 60 rż.

5.     Zapobieganie zaburzeniom ogólnoustrojowym związanych z niedoborem estrogenów - które nasilają się w okresie pomenopauzalnym. Zmniejszenie ryzyka chorób układu sercowo – naczyniowego, cukrzycy, zespołu metabolicznego, choroby Alzheimera, choroby Parkinsona.   Ważnym warunkiem jest rozpoczęcie terapii okołomenopauzalnym lub najpóźniej w okresie pierwszych lat po ostatniej miesiączce.

Jak HTM wpływa na mózg?

Struktury i funkcje mózgu są wrażliwe na estrogeny, które działają ochronnie na komórki nerwowe.  Regulują też system bioenergetyczny mózgu - zwiększając wychwytywanie glukozy i podtrzymywanie w mózgu wykorzystanie energii z glukozy. Przy niedoborze estrogenów wytwarza się tzw. stan hipometaboliczny w mózgu, co oznacza niedostateczne zaopatrzenie w glukozę mózgu i konieczność czerpania energii z przemian lipidów – co sprzyja rozwojowi choroby Alzheimera.

Jak HTM wpływa na metabolizm?

Estradiol zwiększa wychwyt glukozy przez różne tkanki. Po podaniu tego zwiększa się wrażliwość na insulinę. U kobiet z cukrzycą przyjmujących leczenie hormonalne w okresie menopauzalnym podwyższone stężenie glukozy, insuliny i lipidów ulegają poprawie w stosunku do kobiet niestosujących hormonów.

Estrogeny działają również poprzez wpływ na inne struktury mózgu – w tym na podwzgórze – pobudzając ośrodek hamowania łaknienia i hamują ośrodek łaknienia.

Mają również wpływ na rozkład tkanki tłuszczowej.

Kobiety z niedoborem estrogenów częściej przybierają na wadze i dochodzi u nich do przebudowy tkanki tłuszczowej na korzyść tkanki brzusznej.  Niedobór estrogenów przyczynia się do wzrostu masy ciała po menopauzie.

Estrogeny a działanie kardioprotekcyjne

Terapia estrogenowa rozpoczęta w optymalnym okresie tj. poniżej 60 rż, lub mniej niż 10 lat po ostatniej miesiączce wpływa korzystnie na czynność naczyń, stężenie cholesterolu oraz metabolizm węglowodanów – co zmniejsza ryzyko choroby wieńcowej, zawału serca. Rozpoczęcie terapii w późniejszym okresie niestety może prowadzić do zaostrzenia częstości występowania choroby wieńcowej.

Jak HTM działa w prewencji i leczeniu osteoporozy

Hormonalna terapia menopauzy jest skuteczną i właściwą metodą zapobiegania osteoporozie u kobiet przed 60 rż i/lub do 10 lat po menopauzie.

Terapia ta jest też postępowaniem w zapobieganiu i leczeniu kobiet z przedwczesną menopauzą oraz do 60 rż.  Estrogeny zmniejszają ryzyko złamań kręgosłupa, szyjki kości udowej i innych złamań. Wpływają korzystnie na gęstość masy kostnej. Efekt utrzymuje się przez cały czas terapii i zanika po odstawieniu suplemantacji.

Jakie są bezwzlędne  przeciwskazania do  Hormonalnej terapii menopauzalnej

O przeciwskazaniach najlepiej porozmawiać ze swoim lekarzem. Ty niemniej należy wspomnieć, że HTM jest przeciwskazana szczególnie w przypadkach nieprawidłowych  krwawień z narządu rodnego, wysokiego ryzyka choroby zatorowo – zakrzepowej, źle kontrolowanego nadciśnienia tętniczego, przebytego zawału serca, przebytego udaru mózgu, , aktywnych chorób wątroby oraz estrogenozależnej choroby nowotworowej.

Czy HTM zwiększa ryzyko raka piersi ?

Prawdopodobny wzrost ryzyka rozwoju raka piersi pod wpływem  hormonalnej terapii menopauzalnej jest mały (< 1 przypadek/1000 kobiet na rok) i jest porównywalny do ryzyka wywołanego przyrostem masy ciała po menopauzie o 5 kg, czy spożywanie wysokoprocentowych napojów alkoholowych.

Nie zaleca się stosowania HTM u kobiet po leczeniu raka piersi.

HTM u kobiet po wycięciu macicy.

U pacjentek po wycięciu macicy HTM polega na ciągłym podawaniu estrogenów i nie ma żadnego uzasadnienia do stosowania terapii estrogenno - progestagenowej .

Jak długo można stosować HTM

Dawka i czas trwania HTM powinna być indywidualizowana, zależnie od celów terapii i względów jej bezpieczeństwa.

Jakie są formy farmakologiczne HTM

Pacjentka może przyjmować HTM w formie doustnej (tabletki) lub w formie przezskórnej (plasterki, żel lub spray).  Odpowiedni dobór terapii zostanie zaproponowany przez lekarza prowadzącego – na podstawie badania pacjentki oraz indywidualnych, wskazań, czynników ryzyka do terapii – ale też preferencji pacjentki.

Czy istnieją skuteczne alternatywy do Hormonalnej Terapii Menopauzalnej np. w postaci terapii roślinnych?

Wyniki badań naukowych wskazują na brak jednoznacznych dowodów na skuteczność leków roślinnych – ale jednocześnie brak dowodów na ich nieskuteczność.

Zespół ekspertów Polskiego Towarzystwa Menopauzy i Andropauzy uważa, że warto rozważyć zastosowanie fitoestrogenów u kobiet, których jakość życia uległa istotnemu pogorszeniu z powodu objawów związanych z menopauzą, a które nie mogą – lub nie chcą stosować HTM opartej na podawaniu systemowym estrogenów lub/i progestegenów.

Opracowano na podstawie  pracy Zespołu Ekspertów Polskiego Towarzystwa Menopauza i Andropauzy